FREMTIDENS MOTE ER SLOW FASHION

badaboom bambus har slow fashion som grunnleggende verdier og mål

SLOW FASHION

Hva er det? Opprinnelig ble ideen omtalt som behovet for sakte mote ved å "senke farten på moteindustrien" og gjenopprette tradisjonelle verdier. Den kom som et motstykke til det vi kaller fast fashion, en eskalerende motebransje med nye kolleksjoner som gikk fra en til to ganger i året over til kontinuerlig nye produktlanseringer hver eneste dag.

Slow fashion er en ideologi som skal sørge for å skape en balansert og bærekraftig industri med en sunn livssyklus. Den er en motvekt til en stadig mer miljøforurensende industri som ikke tar hensyn til fremtidens krav og behov for å ta vare på vårt miljø og våre etterkommere:
  • Skapefremme originalitet, mangfold og gjennomtenkte ideer
  • Produksjon - ansette håndverkere og tilrettelegge for bærekraftig produksjon
  • Distribuere - utnytte lokale distributører og smarte enkle løsninger
  • Forbruk - fremheve langtlevende produkter og dyrke den bevisste forbrukeren
  • Død - benytte naturlige materialer for resirkulering og minimalt med søppel 
Rene strender uten forsøpling. Modell: Philippa, Slow fashion: badaboom bambus

HVA ER MÅLET MED SLOW FASHION

Målet med slow fashion er å produsere klær med høy kvalitet (produkter med høy egenverdi) til en rimelig pris. For å komme frem til en rimelig pris blir det innberegnet den faktiske produktprisen ved bruk av både arbeidskraft, råvarer og produksjon som tar hensyn til de høyeste standarder samt de miljømessige og sosioøkonomiske kostnadene ved et produkt fra A-Å.

En rimelig pris for et slow fashion produkt tar hensyn til en rekke faktorer som blant annet
  • Ressursbruk (fornybar og ikke fornybare ressurser)
  • Klimaendringer
  • Dyrevelferd
  • Vann forurensning og forbruk
  • Luft forurensning
  • Matforsyning tilstrekkelighet
  • Truede dyrearter
  • Menneskerettigheter

SLOW FASHION GRUNNVERDIER

Slow fashion vil ofre høy turnover på moteplaggene, fokusere på å leverer kvalitetsprodukter med tidløs og langsiktig mote samt opprettholder etiske produksjons standarder med betydelig redusert miljøpåvirkning. Grunnverdiene i slow fashion er
  • Pragmatisme og ansvar 
  • Bærekraft og etikk 
  • Mangfold og originalitet 
  • Høy kvalitet og lang levetid
  • Tradisjonelle verdier og åpenhet 
  • Lokal innkjøp, produksjon og distribusjon 
  • Bevaring av økosystemet
badaboom er opptatt av grunnverdiene til slow fashion

HVORFOR ER SLOW FASHION SÅ VIKTIG

Den største oppfatningen i verden er at vi er på et kollisjonskurs med en forestående miljøkatastrofe, med mindre vi begrenser overforbruk og gjenoppretter et symmetrisk forhold til økosystemet. Det er mange alarmerende statistikker og antagelser som støtter denne oppfatningen: 
  • 2018 var det fjerde varmeste året på nesten 140 år (Kilde
  • I 2030 antas halvparten av verdens befolkning å bo i områder der det ikke er nok drikkevann (Kilde)
  • Vi forventer å gå tom for ressurser, som olje og naturgass om ca. 50 år (Kilde)
  • I 2050 vil det være mer plast i havet enn det er fisk dersom forsøplingen fortsetter (Kilde
  • 30% til 50% av dyrearter er i fare for å utryddes innen 2050 på grunn av menneskelig aktivitet (Kilde)

FAST FASHION

Fast fashion kan defineres som billig, trendy klær, som blir masseprodusert fra catwalken eller kjendiskulturen og selges i "high street"-butikker med "breakneck-speed" (Salg i store butikkjeder som er tilgjengelig i de fleste byer og tettsteder der leveransen av nye produkter er ekstremt raskt uten forsinkelser på løpende bånd).

Fast fashion fokuserer utelukkende på å levere varer til lavest mulig pris i den korteste tenkelige tidsrammen. Det er en vanlig praksis å lansere 50 + kolleksjoner per år etter en ukentlig utgivelseplan, i stedet for 2 eller 3 sykluser, som i tradisjonell moteplan.

badaboom er motstykket til fast fashion med sine to kolleksjoner årlig der hvert plagg er ment å være i flere seseonger

MOTE FORURENSER

Mote er en av verdens største industrier, og dermed en av verdens største forurensere (sammen med olje og jordbruk). Fast fashion er en av verstingene når det gjelder forurensning fra mote industrien. Det er høy turnover med eskalerende produksjon og ikke minst mengden klær som blir kastet, som ikke blir solgt eller som går raskt av mote eller blir ødelagt på grunn av dårlig kvalitet. I tillegg er prisen vi betaler for denne type klær betydelig lav og kan ikke relateres til en sunn og respektfull kostnad relatert til miljø og produksjon. 
  • Antall klær produsert årlig har doblet seg siden 2000 og oversteg 100 milliarder kroner for første gang i 2014 (Kilde)
  • Mer enn halvparten av fast fashion kjøp blir kassert på mindre enn et år (Kilde)
  • Mindre enn 1% av materialene som brukes til å produsere klær, blir resirkulert (Kilde)
  • Anslått 17% til 20% av industriell vannforurensning kommer fra tekstilfarging og tekstiler etterbehandling (Kilde)


badaboom har vunnet gull for sin innovative innpakning som tar hensyn til miljø og gjenbruk 

FRA SLOW TIL FAST FASHION

For å forstå fast fashion spoler vi tilbake til 1800-tallet. Da måtte du finne dine egne materialer som ull eller skinn, preparere, veve og sy dine egne klær. Så kom den industrielle revolusjonen og introduserte symaskinen. Klær ble enklere, raskere og billigere å lage. Skreddere ble etablert på ethvert gatehjørne for å imøtekomme behovet. Mange av butikkene ansatte egne syersker. Det var på denne tiden uttrykket "sweatshop" ble skapt. På 1960- og 70-tallet skapte de unge nye trender, og klær ble en form for personlig uttrykk. 

På slutten av 1990-tallet og 2000-tallet nådde billig mote sin høyde. Online shopping tok av, og Fast Fashion-forhandlere som H&M, Zara og Topshop ble ledende merker på "high street fashion" . Disse merkene tok utseende og designelementene fra de beste motehusene og reproduserte dem raskt og billig. For alle som var interessert i mote og fashion var dette en ny og fantastisk måte å få tilgang til siste mote til en billig penge. 

Hurtig produksjon og høyt volum kombinert med en forretnings modell som ser bort fra kvalitet fører til klær med svært begrenset levetid. Uttrykk som kjøp og kast kom på banen.
Store kjeder og butikker som satser på fast fashion utkonkurrerer og overgår resten av bransjen ved å presse sine produksjons standarder utover grensene for bærekraftige og etiske normer. Dette er grunnen til at fast fashion er så aggressivt underpriset i forhold til andre tilbydere. Enkeltstående butikker opplever sviktende omsetning, pressede priser og høye kostnader ved produksjon og drift. Større kjeder presser produsenter på priser, kjøper store volum som selges til rabatterte priser med massiv markedsføring og utkonkurrerer nisje butikken enten den er på det lokale hjørnet eller online på nett.

Vi er godt vant med å kjøpe på tilbud. Ikke bare på salg etter jule rushet eller det store sommersalget, men hele året hver dag. Vi godtar ikke lenger å kjøpe en vare til full pris. Vi leter etter den billigste som for oss der og da er det beste. Bruk og kast mentaliteten tar over. Vi skal ikke betale dyrt for en bukse, jakke, genser eller sko som går av moten i løpet av et halvt år og er til og med utslitt. Men vi skal henge med på trender og fashion som blir bombardert via sosiale medier, aggressiv reklame og press.

Å forstå konsekvensen av fast fashion industriens forretningsmetoder lar oss se realiteten som forhåpentligvis vil føre til et sterkt behov for en forandring og å omfavne et mer bærekraftig alternativ.

En påstand er at fast fashion har nådd sine høyder og er på vei til å dø ut. Livssyklusen til slike klær har gått fra å være et statement og personlig uttrykk som viser status og identitet til masseproduksjon for "mannen i gata". Klær har mistet sin status som ikon og tegn på kvalitet og luksuriøs livsstil til fordel for øyeblikkenes magi som har inntatt hverdagen via sosiale medier der toppturer, eksotiske strender, fjerne storbyer og trendy nye restaurant besøk er et tegn på vellykkethet og suksess.

To badaboomere på vei til Galdhøypiggen 

JEG HAR INGENTING Å HA PÅ MEG

Her er en utrolig nyhet: Moteprodusenter er ikke de eneste som har skyld i dagens situasjon med fast fashion. Så, før du boikotter din lokale H&M, husk at bransjen lever av å etterkomme din etterspørsel i markedet. 

En del av klesskapet mitt er fortsatt fylt med mange fantastiske klær som er kjøpt i løpet av årene men som ikke har tålt tidens tann. Etter å ha mistet sin form eller bleknet, har de mistet sin opprinnelige appell, så jeg kan ikke lenger bruke dem. Men det ville også føles som sløsing å bare kaste dem. Som et resultat har jeg hyller dedikert til klær "å gå rundt i huset med", eller "ting som kan komme til nytte". Når jeg skal kle meg for å gå ut har jeg rett og slett ingenting å ha på. Det er her fast fashion kommer inn. Du kan bare kjøpe denne billige toppen enkelt og om du ikke vil hente den selv kan vi sende deg den. Og vips så har du en helt moderne topp du kan gå med lørdag kveld.

badaboom loungewear topp er perfekt til både kafebesøk, trening, under dressjakken og som nattdrakt 

KVALITET FREMFOR KVANTITET

Vi kan trygt si at Vivienne Westwood hadde rett når hun uttrykte "Kjøp mindre, vær nøye i valgene. Sørg for at det skal vare. Kvalitet og ikke kvantitet. Alle kjøper for mange klær".


Vi som har vært i shopping modus en stund må nok jobbe hardere for å stille om og tenke annerledes, men den nye generasjonen miljøbevisste unge vil ikke akseptere betingelsene for fast fashion. Deres hoder vil styres av andre og mer fremtidsrettede faktorer. 
  • Bevisste og gjennomtenkte valg
  • Bærekraftig og miljømessige hensyn
  • Prioritering av pengebruk
  • Et ryddig og enkelt hjem med fokus på de mentale og luftige rom
  • Gjøre meningsfylt kjøp som ikke skader
  • Føle frihet og glede ved egne valg av stil og uttrykk
  • Være en trendsetter mer enn en "follower" 
Det er helt unikt å være en del av en positiv og tenkende generasjon som støtter merker og designere som bryr seg om miljøet, betaler rettferdige lønninger og produserer ekte mote som er ment å vare i lang tid. 

Så neste gang du skal bruke kredittkortet spør deg selv dette:
  • Trenger jeg dette, eller er det bare en impuls handling? 
  • Passer den i min stil, eller blir jeg påvirket av en trend? 
  • Hvor ofte skal jeg bruke den? Bare denne sesongen? Hva med etterpå? 
  • Er kvaliteten god og vil den vare? 
  • Hvem tilbyr klærne? Er selskapets filosofi og prosess gjennomsiktig nok til å stole på?
Være gjennomtenkt og unngå impuls kjøp. Velg kvalitet fremfor kvantitet. Badaboom

FORSKJELLEN MELLOM SLOW FASHION OG FAST FASHION


Slow Fashion
Fast Fashion
Kreativitet og mangfold med unike klær i begrensede utgaver.
«Låne inspirasjon» fra andre. Strømlinjeformet designprosess med kommersiell mote for å minimere kostnadene.
Tradisjonell produksjonsplanen med lansering av 2-3 kolleksjoner per år.
Aggressiv markedsføring med 50 + samlinger per år.
Bruk av materiale med høy kvalitet og en høy present av bærekraftige fibre som for eksempel bambus, hemp, lin.
Bruk av materiale med dårlig kvalitet som ikke er resirkulerbare og forurenser.
Valg av materialer er avhengig av til produksjonsbehov og av de lokale leverandørene
Valg av materialer avhengig av volumbaserte rabatter og flerårige, faste internasjonale kontrakter.
Klærne er designet og laget for å vare i flere sesonger/år.
Designet for å gi et bra førsteinntrykk, men med kort levetid
Oppfordrer forbrukerne til å engasjere seg og være oppmerksom, gjøre selektive kjøp og ta vare på klærne, gjerne med tanke på at de kan gå i arv.
Oppfordrer til overforbruk og skaper behovet for engangs mote.



Badaboom har siden vi startet vært opptatt av slow fashion og ønsket om en endring i moteindustrien. Ved å bruke bambus råmateriale som grunnlag for produksjon av klær av høy kvalitet med tidløst og klassisk design er dette vårt bidrag til en motvekt mot fast fashion. Vi ønsker deg velkommen inn i vår badaboom verden og vi håper du vil sette pris på og dele vår filosofi der miljø og natur er i fokus.


Kom innom vår butikk for å se våre fine bambus plagg for hele familien på www.badaboom.no

Følg oss gjerne på sosiale medier
Badaboom bambus på Facebook
Badaboom bambus på Instagram
Badaboom bambus på Twitter

badaboom bambus: ekte hverdagslykke


badaboom bambus er ekte hverdagslykke 

Kilde: https://www.newdresscode.com/stylecode/slow-fashion





Kommentarer